Zarządzenie wyborów Rad Duszpasterskich w Diecezji Tarnowskiej oraz Regulamin wyboru Parafialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej
Zarządzenie wyborów Rad Duszpasterskich w Diecezji Tarnowskiej
- Ustawodawstwo kościelne powszechne i diecezjalne podkreśla znaczenie, jakie posiada dla proboszcza w duszpasterskiej trosce o parafię Parafialna Rada Duszpasterska. W myśl Statutu Parafialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej "celem Rady jest wspomaganie proboszcza w sprawach dotyczących całokształtu działalności duszpasterskiej w parafii. Należy zachęcać członków Rady, aby rzeczywiście - poświęcając swój czas i zdolności - włączali się w prowadzenie dzieł określonych przez proboszcza. Szczególnym zadaniem Rady jest świadczenie pomocy duszpasterzom w kształtowaniu życia parafialnego zgodnie z postanowieniami synodu diecezjalnego" (zob. Statut Parafialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej§ 8, 1-2).
- Przypominając rolę Rad Duszpasterskich w życiu parafii, w związku z upływem kadencji wybranych przed 5 laty Parafialnych Rad Duszpasterskich, zarządzam w całej Diecezji nowe wybory do tychże Rad w dniu 23 października 2022 r.
- Zgodnie z obowiązującym Regulaminem wyborów, miesiąc przed wyborami należy rozpocząć proces zgłaszania kandydatów, których listę należy zamknąć w sobotę 15 października br.
- Zachowując zasady 4.2 - 4.4 Regulaminu wyborów, nazwiska kandydatów należy podać do wiadomości publicznej w niedzielę 16 października br.
- Natomiast w niedzielę 23 października 2022 roku należy przeprowadzić wybory radnych ze zgłoszonych kandydatów oraz ukonstytuować skład Rady zachowując reguły zawarte w Statucie Parafialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej z 23 marca 2020 roku (SDT.V-1/8/20).
-
Zgodnie z §9 Statutu Parafialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej:
-
Radę tworzą trzy grupy członków: z urzędu, z nominacji proboszcza oraz wybrani przez parafian. Skład Rady winien odzwierciedlać przekrój społeczny i wiekowy parafii oraz liczbę wiernych. Zasadniczo Rada winna liczyć od 10 do 30 osób.
- z urzędu należą do Rady: proboszcz - jako jej przewodniczący, wikariusz parafialny (gdy jest kilku, ich przedstawiciel lub przedstawiciele) oraz reprezentant wspólnoty zakonnej prowadzącej na terenie parafii duszpasterstwo w kościele lub kaplicy;
- z nominacji proboszcza należą do Rady: przedstawiciele wiernych świeckich posługujących w parafii (reprezentant katechetów świeckich, nadzwyczajnych szafarzy Komunii św., organista, kościelny), reprezentanci działających w parafii grup modlitewnych i młodzieżowych, ruchów i stowarzyszeń, poradni życia rodzinnego i liturgicznej służby ołtarza, przedstawiciel parafialnego zespołu Caritas oraz młodzieżowy animator parafialny. Niniejsze wyliczenie nie wyklucza możliwości mianowania przez proboszcza innych osób, których obecność w Radzie wydaje się oczywista i pożyteczna;
- z wyboru parafian: liczbę wybieranych członków określa proboszcz po uwzględnieniu wielkości parafii i potrzeb duszpasterskich (ilość członków Rady pochodzących z wyboru dokonanego przez wspólnotę wiernych nie powinna być mniejsza od liczby członków mianowanych przez proboszcza). Termin i sposób przeprowadzenia wyborów określa Biskup.
- Przedstawiciele wymienieni w ust. 1a-b winni zostać wyłonieni w wyniku wzajemnej konsultacji między członkami danej grupy (po uprzedniej informacji proboszcza), z tym że w odniesieniu do członków z nominacji aprobatę musi wyrazić proboszcz.
-
Radę tworzą trzy grupy członków: z urzędu, z nominacji proboszcza oraz wybrani przez parafian. Skład Rady winien odzwierciedlać przekrój społeczny i wiekowy parafii oraz liczbę wiernych. Zasadniczo Rada winna liczyć od 10 do 30 osób.
Ks. dr hab. Robert Kantor
KANCLERZ
† Andrzej Jeż
BISKUP TARNOWSKI
Tarnów, 17 sierpnia 2022.
Regulamin wyboru Parafialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej
- Niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady dotyczące przeprowadzania wyborów do Parafialnej Rady Duszpasterskiej (dalej: Rady). W zakresie pozostałych członków Ra.dy (pochodzących z urzędu i nominacji proboszcza) należy odnieść się do Statutu Parąfialnej Rady Duszpasterskiej w Diecezji Tarnowskiej z dnia 23 marca 2020 roku.
- Skład Rady winien odzwierciedlać przekrój społeczny i wiekowy parafii.
- Wybór członków Rady dokonuje się jednocześnie w całej diecezji w terminie określonym przez Biskupa diecezjalnego. Wyjątek stanowią parafie, w których dotychczasowa Rada została rozwiązana przez nowomianowanego proboszcza, a od ukonstytuowania się nowej nie upłynęło 2,5 roku (por. § 6 ust. 2 Statutu). W takiej sytuacji wyborów się nie przeprowadzana, a kadencja Rady trwa do następnych wyborów.
-
Liczbę wybieranych członków określa proboszcz po uwzględnieniu wielkości parafii i potrzeb duszpasterskich, z zastrzeżeniem że ilość członków Rady pochodzących z wyboru dokonanego przez wspólnotę wiernych nie powinna być mniejsza od liczby członków mianowanych przez proboszcza.
- Miesiąc przed wyborami rozpoczyna się proces zgłaszania kandydatów na członków Rady. Nazwiska kandydatów są przekazywane w formie pisemnej proboszczowi. Lista kandydatów zostaje zamknięta tydzień przed wyborami.
- Liczba zgłoszonych kandydatów musi być większa od liczby miejsc do obsadzenia w wyniku wyborów. Jeśli ogół wiernych nie zgłosi należytej liczby kandydatur, listę kandydatów należy uzupełnić w wyniku konsultacji przeprowadzonej przez osoby należące do Rady z urzędu.
- Jeśli w dużych ośrodkach miejskich zgłoszonych zostanie wielu kandydatów, aby zapewnić skuteczność wyborom należy ograniczyć się do podania powtarzających się najcżęściej nazwisk kilkunastu kandydatów. Ustala się, że na każde miejsce wymagające obsadzenia w wyniku wyborów przypada nie więcej niż dwóch kandydatów.
- Tydzień przed wyborami proboszcz informuje wszystkich wiernych o nazwiskach zgłoszonych kandydatów. Listy zawierające te nazwiska zostają udostępnione wszystkim wiernym do dnia wyborów włącznie. Każda lista zawiera imię i nazwisko kandydata oraz ulicę (bez wskazywania numeru), ewentualnie miejscowość, osiedle lub przysiółek.
- Kandydatem w wyborach może być osoba pełnoletnia, która jest praktykującym katolikiem, przyjęła sakrament bierzmowania, odznacza się roztropnością i prawością, jest wolna od kar kościelnych, posiada stałe zamieszkanie w parafii i cieszy się dobrą opinią wśród wiernych.
- W przypadku powstania konfliktu lub uzasadnionych wątpliwości, czy dana osoba może kandydować do Rady, sprawę rozstrzyga Kuria Diecezjalna w Tarnowie wskazując jednocześnie termin wyborów.
- W dniu wyborów karty wyborcze z nazwiskami kandydatów składa się do urn wyborczych we wcześniej wskazanym miejscu. Podliczenia głosów dokonuje specjalna Komisja Wyborcza złożona z 2-5 osób, wyznaczonych przez proboszcza.
- Każdy z głosujących ma o bo wiązek podania nazwisk dwóch różnych kandydatów na swej karcie wyborczej. Jeśli na kartach tych znajdują się więcej niż dwa nazwiska, tylko dwa pierwsze nazwiska uwzględnja się przy podsumowywaniu wyników wyborów. Jeśli na karcie wymienione jest dwukrotnie nazwisko tej samej osoby, głos jest ważny, ale liczy się tylko jako jeden głos oddany na danego kandydata.
- Głosy oddane na. kandydatów, którzy wcześniej nie znaleźli się na liście osób zgłoszonych do kandydowania, są uznane za nieważne.
- Ogłoszenie wyników wyborów oraz pełnego składu Rady następuje po upływie tygodnia od dnia wyborów.
- W przypadkach uzasadnionych zastrzeżeń co do formalnej poprawności przeprowadzonych wyborów można składać w ciągu dwóch tygodni odwołania w Kurii Diecezjalnej w Tarnowie.
- Po ogłoszeniu nowych wyników wyborów nowowybrane Rady podejmują swoje zadania i automatycznie przestają funkcjonować wybrane we wcześniejszym okresie Rady Duszpasterskie. Zgodnie z obowiązującym Statutem, nowa Rada konstytuuje się na pierwszym spotkaniu, podczas którego dokonuje się wyboru zastępcy przewodniczącego i sekretarza (por. § 16 ust. 1).
- Gdyby okazało się, że racje duszpasterskie przemawiają za utrzymaniem kadencji dotychczasowej Rady i jednoczesnym odłożeniem nowych wyborów, sprawę należy przedstawić Biskupowi diecezjalnemu, który podejmie odpowiednią decyzję.
- Zasady określone w niniejszym Regulaminie dotyczą również rektoratów, przy których powołano Radę (por. § 3 ust. 1 Statutu).
- Wątpliwości, związane z interpretacją i stosowaniem Regulaminu rozstrzyga oraz konieczne zmiany wprowadza Biskup diecezjalny.
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 roku.
Ks. dr hab. Robert Kantor
KANCLERZ
† Andrzej Jeż
BISKUP TARNOWSKI
Tarnów, 17 sierpnia 2022.